Terug naar overzicht

RETOUREN ZWEMMEN TEGEN DE STROOM IN....



Blokker is een Nederlandse retailer.

 

 

Reverse logistics

"Het beheren van retourstromen is misschien wel de grootste uitdaging voor logistiek professionals. Blokker slaagde er in om alle keten partijen aan elkaar te koppelen."

 

 

 

 


GROEIENDE STROOM

Mark Hilhorst, logistiek leider bij Blokker: "Los nog van de e-commerce activiteiten hebben wij te maken met een groeiende stroom retouren die in de twee dc's verwerkt moeten worden. Consumenten komen sneller terug als iets niet bevalt en willen een snelle service", zo verklaart Hilhorst de toename. "Maar we zijn ook op afvalgebied een ander beleid gaan voeren, waardoor het volume aan retourgoederen is gegroeid". 

Meer nog dan andere fysieke stromen zijn artikelen die retour worden gebracht in de winkel gekoppeld aan geldstromen. Maar ook aan afspraken, die inkopers maken met de leveranciers en fabrikanten. Dan is er verder nog het winkelpersoneel en de mensen in het distributiecentra, die direct willen weten wat er moet gebeuren met producten die terug komen voor bijvoorbeeld reparatie.

Belangrijke succesfactor is dat de inkoper in overleg met de leverancier verantwoordelijk is voor de te kiezen afhandeling. Er is geen artikel meer waar niet direct al bij opnamen in het assortiment een specifieke afhandelingscode aan wordt gehangen die voor iedereen helder is. Dat kan ook de code ‘weggooien’ zijn overigens, zoals gebeurt met glas- en aardewerk omdat reparatie geen optie is.

De eerste pilot ging van start in het filiaal in Geldermalsen om te kijken hoe de software zich zou houden in de praktijk. Direct was duidelijk, dat aan de winkelkant belangrijke voordelen ontstonden. Winkelpersoneel leerde via een e-learning aanpak in korte tijd goed met het systeem om gaan, ook toen meerdere winkels werden aangesloten. Het project kwam in de Nederlandse filialen tot een afronding, nadat ook de franchisers met hun specifieke wensen en eisen optimaal waren bediend.

REVERSE LOGISTIC MODULE

  • Aanmaken RMA op basis van oorspronkelijke verkoop en of klantgegevens via website of (kassa) winkel.
  • Conform de business rules afhandelen van de retour (omruilen, geld terug, reparatie, etc) labeling.
  • Aansturing retour transport
  • Aansturing logistieke retour proces (inclusief RF, sorteerinstallaties etc.)
  • Voorraadoverzichten.
  • Tracking & tracing.
  • Voortgangsbewaking.
  • Lekbewaking.
  • Financiële afhandeling.
  • Aansluiten ketenpartijen (klant, webshop, winkels, inleverpunten, vervoerders, logistiek, reparateurs, leveranciers, opkopers, etc.).
MARK HILHORST Logistiek Leider MARK HILHORST