Terug naar overzicht

SUPPLY CHAIN PORTAL SPREIDT PIEKEN OVER DE HELE DAG 
Bron: Logistiek maart 2011 / Special

 

Jumbo supermarkten is een sterk groeiende (food)retailer met een omzet van meer dan 7 miljard.

 

 

 

 Buying, Inbound logistics en Slotboeking  

In 2011 begon JUMBO supermarkten (destijds C1000) als eerste in Woerden met de implementatie van een webapplicatie, waarmee de ontvangstplanning op de dc’s sterk werd verbeterd. Toen dat eenmaal draaide, ging in het najaar de uitrol naar de andere dc’s razendsnel. “Vooral dankzij het enorme draagvlak dat we van leveranciers en logistiek dienstverleners kregen”, zegt projectleider Arthur Recter. “Dat was ook het bijzondere aan deze implementatie. Normaal is een IT-project vaak sterk intern gericht. Dit is veel breeder en biedt direct voordelen voor alle partijen.”

 

 

VERTALING WERKVLOER

In het traject tussen bestellers en leveranciers valt nog veel te optimaliseren. Zeker in de piekperiodes (kerst) of piekmomenten (einde van de week) is het vaak chaos op de dc’s van grote retailers. Op een hoog aggregatieniveau weet de supermarktorganisatie wat er is besteld en wanneer de artikelen binnenkomen. Maar de vertaling naar de werkvloer - hoeveel heftrucks en medewerkers moeten op welk moment bij welk dock staan - is vaak onduidelijk. Gevolg? Een lange rij wachtende en balende vrachtwagenchauffeurs, extra inhuur van flexwerkers, leegloop op sommige momenten en veel irritatie over en weer. Incore bedacht een oplossing en is bezig bij een aantal mode- en warenhuisorganisaties met een webgebaseerd planning- en communicatiesysteem. JUMBO supermarkten / C1000 zag de voordelen en ontwikkelde samen met Incore een foodversie, toegespitst op korte ketens en snelle doorlooptijden.

 

ZELF INPLANNEN

De SC Food Portal brengt drie partijen met elkaar in contact. Dat zijn bestellers, leveranciers/vervoerders en de logistieke organisatie van de retailer. Het doel is informatie delen in een portal waar iedereen toegang toe heeft. Binnen bepaalde grenzen kan een leverancier zelf kiezen wanneer hij een vrachtwagen wil laten aandocken bij het betreffende dc. JUMBO supermarkten / C1000 garandeert dat de wagen binnen een half uur kan starten met lossen. Voordeel voor de leverancier/ vervoerder is dat hij de betreffende rit optimaal kan inpassen. DC’s kunnen de ontvangsten over de dag verspreiden en de capaciteit aan mensen, heftrucks en docks optimaal benutten. De bestellers/ inkopers hebben goed zicht op het verloop van het proces en kunnen proactief ingrijpen. “Een totaal andere manier van werken”, zegt Koen van Doorn, hoofd logistiek voor het segment houdbaar bij JUMBO supermarkten / C1000. “Voorheen was het afwachten of het allemaal goed verloopt. Nu kunnen mijn bestellers online zien of alle bestellingen zijn ingepland bij leveranciers. Dat gaat ons enorm helpen in onze servicegraad.”

PITTIGE REKENSOM

De slimmigheid van de portal zit onder water. Bij het inplannen houdt de rekenmodule automatisch rekening met de capaciteit, de loslocatie en de tijdigheid. Dat is onder andere afhankelijk van de inhoud en de omvang van de zending. Een pittige rekensom, volgens de bedenkers, omdat iedere orderregel verschillende levervensters heeft.

“Het bewijs dat de portal goed werkt zagen we tijdens de kerst vorig jaar”

Vergelijkbaar met het online boeken van een vlucht. Inmiddels heeft de retailer ongeveer 1.000 leveranciers aangesloten en 120 logistiek dienstverleners. Belangrijk dus dat de portal zeer gebruikersvriendelijk is, want veel partijen moeten hiermee kunnen werken. “Het bewijs dat de portal goed werkt zagen we tijdens de kerst vorig jaar”, zegt Koen van Doorn. “Het is aan de dc’s om het spel te spelen in de resourceplanning. Die manier van plannen en het volgen van bestellingen gaan we steeds beter in de vingers krijgen.”

ARTHUR RECTER Projectmanager ARTHUR RECTER